Lakbeschermingsfolie

Er zijn verschillende manieren waarop lak kan worden behandeld in een autoschade herstelbedrijf. Zo kan de meeste lak die niet verbrand en getekend is, vijf tot tien dagen na het toebrengen van de schade klaar zijn. Het belangrijkste is natuurlijk dat het een dofheid bereikt en moet blijven. Dit is zo omdat het slechts huidbedekking is, en er geen bloedvaten in zitten, gedurende meer dan twee dagen na de eerste beoordeling.

Hierna wordt de buitenkant gewassen en in de was gezet, want het is een privé-auto. Een goede wasbeurt kan helpen de lak te herstellen, en een goede wax kan krassen wegwerken en de glans herstellen. Er worden verschillende cosmetische touches aan de auto aangebracht, want de lak moet goed zichtbaar zijn voor degene die de lak heeft aangebracht. Na een grondige waxbeurt wordt het hele oppervlak gewassen en opnieuw in de was gezet. Zodat de door vingerafdrukken veroorzaakte beschadigingen worden verwijderd. Het hele proces wordt herhaald totdat de winkel eigenaar is van het lakwerk.

Verschillende verven zijn toepasbaar op verschillende soorten schilderwerk. Hoogglansverven zijn er in verschillende soorten, waaronder polyurethaan-, satijn- en metallicverven. Ze verschillen in kleur en geven verschillende effecten bij het gebruik ervan. Ze kosten ook verschillend. De meest voordelige verven zijn bestand tegen oplosmiddelen en vereisen niet zo’n sterke beschermlaag. Deze kunnen in een spuitbus worden gespoten. Opengewerkte verven moeten regelmatig worden gespoten om een goed effect te krijgen. Deze verven zijn het meest bewerkelijk om aan te brengen. Ze moeten in een bepaald mengsel worden gemengd om ze doeltreffend te kunnen aanbrengen.

Nadat een geschikt mengsel is aangebracht, wordt de lak gedurende lange tijd gebakken bij temperaturen van 220ºC. Dit helpt om de deeltjes los te maken, en maakt het later gemakkelijker te verwijderen. Een gladde afwerking is gewenst bij het gebruik van deze techniek. De coating wordt aangebracht met metaalpigmenten en -kleuren. Het coatingmiddel heeft verschillende chemische stoffen die de afwerking van de coating geven. Er zijn vloer-klimmende formules die op het oppervlak van de auto worden aangebracht om de gladheid te bevorderen.

Nadat de auto is behandeld, wordt hij gepolijst om een hoogglans te creëren. Dit wordt gedaan met verschillende producten. Het effect wordt sterk verbeterd als de polish groepsgewijs wordt aangebracht. Het poetsmiddel wordt dan naar behoefte vaker gepoetst. Het poetsmiddel moet worden afgespoeld en vaak ook worden opgefrist. Het oppervlak moet meerdere malen worden gereinigd en in de was gezet. Meestal wordt het vuil ingesloten door de conditionerende werking van de was. Een beschermende film ontstaat alleen door het aanbrengen van een blanke laklaag.

Lakbeschermingsfolie kan worden aangebracht door er een doorzichtige coating op te spuiten. Het is gecertificeerd door voorschrift, dus het hoeft niet te worden geïnstalleerd door een professional. De film bestaat uit ammoniak, cellulose stikstof, en poly Myonomyleen. Deze drie componenten maken de folie zeer duurzaam. Het is gecertificeerd door regelgeving en is daarom veilig voor de gebruiker. De gebruiker is ook verzekerd van een minieme waterdichtheid wanneer de folie wordt gebruikt in vochtige ruimtes.

In landen waar de wegen vuiler zijn, kan lakbeschermingsfolie worden aangebracht door middel van verf en was. Maar de certificatie van Paint protection film wordt niet gegeven tenzij Paint protection film in een bepaald gebied wordt gebruikt. De gebruiker moet daarom een vakman raadplegen alvorens de folie aan te brengen.

Lees meer:
Oldtimer reparatie