Het elektrische van eenvoudige

Race karting

 

Het element van gevaar is echter altijd aanwezig geweest bij het karten. De “gevaren” van go-karting zijn een strikt persoonlijke zaak. Deze sport komt met een zeer duidelijke “misschien is het beter je leven niet te verliezen” garantie. Leeftijd is geen verdediging. In Karting jarlance, je bent pas dood als je het toegeeft. En de erkende kartmoordenaars zijn niet verantwoordelijk voor hun “gevaren”. Als ze je doden, springen ze in een lijkzak en is overleven jouw verantwoordelijkheid op dat moment van pijn en angst.

Als je ter plekke dood bent, ben je dood. Als je gewond bent, heb je nog steeds de kans om te overleven. Dat gezegd hebbende, er zijn duidelijke verwondingen die voor discussie vatbaar zijn. De elektrische invalshoek is misschien wel het lastigste incident in de kartsport, omdat het zo veelzijdig kan zijn. Veel kartsessies beginnen voor zonsopgang. Op dat ogenblik zijn de banen bedekt met een laag vorst die doorschijnend genoeg is om een duidelijk zicht op de voorliggende banen mogelijk te maken. Karters nemen echter meestal niet voldoende voorzorgsmaatregelen om op de racedag de toestand van de baan te controleren. Deze mensen zijn net Armani-pakken die zonder enige zorg van de wereld beslissen: “It’s go time!”.

Hoe kan men onfatsoenlijke blootstelling vermijden?

1. Communiceer

Communiceer! Schuif niet zomaar door over de kartbaan. Strelen je handen het stuur? Zijn je armen als Yoda’s zweep? Kijk naar beneden en controleer de baancondities bij het naderen van de vallen voor je begint. Je moet nooit het risico nemen om in een kart te stappen als deze is beoordeeld als een éénzitter. Sommige Ergon kartkuns houden er ook van om te experimenteren met verschillende snelheden bij de start. Zorg ervoor dat u op normale racesnelheid bent voor de start. En blijf niet vasthouden aan één snelheid: Je kunt geen absolute snelheid bereiken.

2. Lichaamspositie

De kill zone, die zich een centimeter boven de grond bevindt, is de grens waar je lichaam het eigenlijke zadel raakt. Historisch gezien werd de maximumsnelheid van het lichaam in karting vastgesteld op zestig mijl per uur. Je zou dicht bij deze snelheid kunnen komen als je een beetje naar voren leunt en over de baan leunt. Als je een beetje overhelt, kun je veel sneller gaan. Je moet de Off Break Clutch ontkoppelen.

3. Over Snelheid

Karten is meer dan alleen maar racewagens. Er zijn subtielere karting kwesties als u besluit deel te nemen aan races. Zo is er toezicht op materiaalpech op een stabiele racebaan. Probeer niet te racen met een snelheid die duidelijk buiten het vermogen van uw raceauto ligt. Er is een risico dat je een technische overtreding begaat. Als dat gebeurt, doe je niet meer mee aan de race.

4. Go-kart Baan Voorwaarden

Go-karts zijn lichter dan de Indy-auto’s omdat ze per uur slechts enkele kilo’s minder wegen. De snelheid is echter iets minder. De off-road banen bestaan meestal uit asfalt, waardoor de kart over het oppervlak kan slepen. Er is niet veel tractie, en hard contact met het asfalt als de rijder heuvels op- of afrijdt is gebruikelijk. Verwacht dat de go-kart vaker in de problemen komt dan een raceauto.

5. Spectaculaire Crashes

Als je in je element bent, zorg er dan voor dat je de spectaculaire opnames maakt. Helaas, je raakt zo in het leven dat het spectaculaire de neiging heeft te vervagen. Je zult vaker omrollen dan je je bewust bent. Probeer in de kill zone te zijn (de centimeter boven de grond). Kies een wedstrijd locatie die bekend staat om zijn spectaculaire crashplaatsen.

Veel plezier. Wat is uiteindelijk de allure van simpele magie? Kart racen is een wandeling in het park vergeleken met Engvara of Bjorn-Bower. Ga lekker karten.